Codi ètic

2. Codi ètic de l’entitat

2. 1 DEFINICIÓ DEL CODI ÈTIC

 

2.1.1. Treballem el nostre compromís ètic des de l’atenció a la vulnerabilitat.
Entenem la vulnerabilitat com a professionals, sent conscients que som persones vulnerables que tenim cura de persones més vulnerables encara. La vulnerabilitat entesa com a grau, en que les persones poden patir pèrdues, danys, sofriment…
Relacionem la vulnerabilitat amb les dimensions ètiques de la persona.

 

2.1.2. Dimensions ètiques de la persona

 

2.1.2.1. LA DIMENSIÓ FÍSICA
Fa referència a la persona com a ésser viu, que al llarg del seu procés vital, pateix canvis que poden modificar les seves capacitats, com situacions de deteriorament i/o malaltia que poden condicionar el seu estat de salut, podent comportar situacions de vulnerabilitat difícils d’acceptar.

2.1.2.2. LA DIMENSIÓ EMOCIONAL
Fa referència a la persona com un ésser que sent i percep situacions de seguretat/inseguretat, solitud/companyia, satisfacció/insatisfacció… Sent conscients de que les
persones poden viure situacions que generin vulnerabilitat emocional, generant diferents comportaments o accions per manifestar-ho.

2.1.2.3. LA DIMENSIÓ SOCIAL
O d’interrelació fa referència a la xarxa social més propera. Nosaltres formarem part del seu cercle de persones més proper, com a professionals referents en qui ha de poder dipositar la seva confiança.

2.1.2.4. LA DIMENSIÓ ESPIRITUAL
O de sentit, fa referència a les creences, emocions i experiències que afecten a la part més íntima de la persona; al seu desig i necessitat de trobar sentit a la vida i viure-la amb plenitud. El nostre propòsit serà acompanyar-la en aquest camí afavorint la continuïtat del seu projecte de vida.

 

2.1.3. Les quatre ètiques quotidianes

 

Ens proposem un abordatge des de les 4 ètiques quotidianes que han de regir el nostre comportament responsable.

2.1.3.1. Ètica de mínims o cívica:
Relacionada amb la moral cívica, és el que la societat construeix com formes d’actuar moralment correctes preservant el respecte i el dret de les persones.

2.1.3.2. Ètica d’organització:
Relacionada amb la forma amb la qual l’organització desenvolupa estratègies per al bon cuidar, fent corresponsables als seus treballadors, en la presa de decisions, en la seva competència i en la consciència dels valors.

2.1.3.3. Ètica professional:
En referència al codi deontològic de cada disciplina. L’ètica de la professió.

2.1.3.4. Ètica personal:
En referència al ètica de cada un de nosaltres, bàsica perquè les altres tres siguin possibles. Finalment desenvolupem el nostre compromís ètic des de la reflexió fonamentada en el debat dialògic dels dilemes que ens sorgeixen quotidianament, debatent les recomanacions des dels quatre principis universals de l’ètica que ens
permeten construir i fer possibles els drets fonamentals de dignitat personal i respecte.

2.1.4. Principis ètics que regeixen els nostres espais de reflexió

2.1.4.1. El Principi d’autonomia
L’autonomia moral expressa la capacitat de la persona de decidir de manera responsable sobre els seus propis actes assumint els riscos, independentment de la necessitat de l’ajuda funcional que necessiti.

2.1.4.2. El principi de no maleficència
Expressa el deure d’abstenir-se intencionadament de realitzar accions que puguin causar dany o perjudicar als altres. Es treballa des de la prudència i la capacitat d’anticipar els problemes o danys que poden ser derivats d’una actuació.

2.1.4.3. El principi de beneficència
Exigeix cercar, per sobre de tot, el bé de la persona. Es refereix a l’obligació d’actuar en benefici de l’altre, promovent els seus legítims interessos i suprimint els nostres prejudicis.

2.1.4.4. El Principi de justícia
Ens exigeix no permetre que la nostra feina es faci sota cap forma de discriminació en relació a l’edat, la discapacitat, la ideologia, la situació social, cultural, econòmica, … per així reduir les situacions de desigualtat. Es tradueix en que els recursos s’adaptin a les persones i no les persones als recursos.

 

2.2. Objectius del codi ètic

 

Principis ètics que regeixen el nostre centre. La finalitat del nostre codi ètic és la de:
• Fixar els COMPROMISOS que han de regular la pràctica del nostre dia a dia com professionals, des de l’excel·lència i la humanització, tant les accions com en les relacions humanes i el tracte.
• Reconèixer i donar valor a la DIGNITAT de totes i cadascuna de les persones que atenem i treballem, independentment de la seva diversitat física, psíquica…
• Reconèixer la PERSONA com a subjecte de drets específics com són l’autodeterminació o llibertat per a poder decidir sobre la pròpia vida, per assolir la màxima autonomia i independència.
• La suficiència de RECURSOS per tal de rebre suports necessaris per al desenvolupament personal i social.
• Ser un instrument que ens permeti construir una IDENTITAT com a organització.
• Desenvolupar dinàmiques de reflexió, treball i de consens que ens facilitin, COMPARTIR valors, principis, actituds i accions.
• Potenciar la reflexió ètica constant i participada, flexible i en procés de MILLORA continuada.

 

2.3. Compromisos

El Codi ètic del nostre centre s’estructura en dos apartats bàsics
• COMPROMISOS ÈTICS per part dels professionals
• COMPROMISOS ÈTICS per part de l’organització

2.3.1. COMPROMISOS ÈTICS per part dels professionals
Els compromisos ètics per part dels professionals és donen en dos aspectes diferents de la nostra tasca quotidiana:

2.3.1.1 COMPROMISOS VERS LA PERSONA ATESA I LES FAMILIES JO ACTUO ÈTICAMENT EN RELACIÓ A LA PERSONA ATESA QUAN:

PERSONALITZACIÓ
• Fomento i respecto la decisió de la persona. (personalització)
• Acompanyo la persona des d’un tracte personalitzat, humà i basat en excel·lència, tenint en compte les preferències, el coneixement de les expectatives i la seva història de vida. (personalització)
• Respecto la llibertat d’expressió de la persona encara que aquesta sigui diferent a la meva (personalització)
• Treballo amb criteris de flexibilitat per a adaptar els serveis a les necessitats i capacitats personals i no a que la persona s’adapti als serveis que oferim, apostant per l’eficàcia i l’honestedat. (personalització)

NO DISCRIMINACIÓ
• Poso en valor a cada persona atesa, des de la seva identitat, cultura i caràcter, sense, prejutjar-la o discriminar-la sota cap raó, per diferencies individuals, culturals, de gènere, ètnia, religió, ideologia, orientació sexual, condició econòmica… (no discriminació)

INTIMITAT
• Respecto el dret a la privacitat, respectant els espais d’intimitat de la persona atesa, quan truco a la porta abans d’entrar, quan demano permís en la gestió d’armaris i/o pertinences, quan tanco les portes dels banys, … (intimitat)
• Preservo la intimitat de les persones. Fent-ho explícit en la sexualitat i en les activitats de la vida diària, (com en les incontinències, higiene, imatge corporal, ….), especialment amb les persones més vulnerables a un tracte poc respectuós de la seva
intimitat. (intimitat)
• Només comparteixo informació confidencial amb qui correspongui i en els llocs adequats (com tenir cura de no donar informació en passadissos, …) i pels canals establerts per l’organització. (confidencialitat)

DRETS I AUTODETERMINACIÓ PERSONAL
• Conec i estic promovent l’ús de la planificació de decisions anticipades, els consentiments informats, document de voluntats anticipades com a eines en cas de pèrdua sobrevinguda de la capacitat (autonomia).
• Asseguro la participació com a dret fonamental en la presa decisions i en la definició del projecte de vida des de la col·laboració i la confiança. (autonomia com a dret)
• Informo i tracto adequadament a la família informant sobre els recursos, derivant i assumint qui ha de donar la informació de manera més adequada, protegint els drets de
la persona i la família. (Dret a la informació)
• Poso en coneixement conductes abusives i maltractament en detectar-les. (legal)

INCLUSIÓ
Planifiquem, dissenyem i fomentem la inclusió en l’entorn, en tots i cadascun dels serveis que oferim, fomentant la interrelació social i personal.

2.3.1.2 COMPROMISOS VERS L’ORGANITZACIÓ I LA RESTA DE
PROFESSIONALS JO ACTUO ÈTICAMENT EN RELACIÓ A L’ORGANITZACIÓ QUAN:

TREBALLO EN SINTONIA AMB ELS VALORS DE L’ENTITAT
• Reconec i treballo els valors i principis de Llar dels nostres avis des del compromís amb l’entitat i assumeixo com a propis els valors, perquè és la raó de ser de l’entitat. (equip i pertinença)
QUAN FAIG BON ÚS DELS RECURSOS
• Faig un ús responsable dels recursos de manera adequada i coherent assolint l’eficiència. No podem fer ús dels recursos materials que ens facilita l’organització en benefici propi sense autorització. (ús responsable de recursos)

ACTITUDS PERSONALS
• M’implico des de la millora continua donant valor a les bones pràctiques i als aspectes de millora. (actituds)
• Em comporto de forma responsable amb les responsabilitats del càrrec o tasca professional, amb actitud positiva en relació a les tasques que l’organització m’encomana. (actituds)
• Em segueixo formant de forma continua, apostant per el desenvolupament personal mantenint un nivell de coneixements, habilitats i actituds adequats a la tasca professional. (actituds)
• Treballo en equip respectant i duent a terme les decisions preses des del consens. (actituds)
• Tinc predisposició i mentalitat oberta als canvis afavorint innovació. (actituds)
• Compleixo els compromisos adquirits en relació a la RGPD ( Reglament General de Protecció i la seguretat laboral i de salut en el treball. (actituds)
• Soc sincer i honest generant confiança i compromís en el treball en equip admetent errors i sabent demanar ajuda quan calgui. (actituds)
• No accepto regals ni diners, a títol personal, per part de proveïdors, familiars i/o persones ateses. En cas de rebre algun agraïment es posarà en coneixement a la persona responsable de l’ entitat per decidir-ne el tractament. (actituds)
• No faig ús del mòbil durant la jornada a excepció dels temps de descansos. Els tècnics en podran fer ús per motius de treball. (conducta)
• No fumaré durant la jornada a excepció dels temps de descansos. Es podrà fumar en els descansos a l’exterior del centre o al jardí respectant les persones a qui pugui molestar. (conducta)
• Tot el personal d’atenció directa no utilitzarà arracades llargues, ungles llargues o d’extensió, cadenes o polseres per tal d’evitar fer-se mal o fer mal a les persones que atenem. Si tinc dubtes puc consultaré a la direcció del centre. (conducta)

COMUNICACIÓ
• Afavoreixo una comunicació completa i accessible en relació a les necessitats de la persona i l’organització. (llegint la informació en el moment adequat i registrant la informació per poder oferir continuïtat i traçabilitat de la tasca a desenvolupar, amb qualitat cap a la persona). (comunicació responsable)
• Transmeto comunicació verídica i entenedora. (comunicació (responsable)
• Respecto els espais i els canals de comunicació propis de l’organització que han estat dissenyats per a un bon funcionament. (comunicació responsable)
• No promoc rumors que construeixen malentesos que generen malestar en les persones amb qui treballem. (comunicació responsable)
• Tracto a cada un dels altres professionals des d’actituds i expressions de respecte. El respecte és bàsic en les relacions laborals i personals. (comunicació responsable)
• Respecto la intimitat i privacitat de l’altre professional en situacions de la tasca diària, així com en els espais personals. (comunicació responsable)
• Compleixo amb la confidencialitat i la protecció de dades davant d’entitats externes (per exemple Mitjans de comunicació) (comunicació responsable)

2.3.2 COMPROMISOS ÈTICS PER PART DE L’ENTITAT
Els compromisos ètics per part de l’entitat és donen en tres aspectes diferents de la nostra tasca quotidiana:
• COMPROMISOS VERS LA PERSONA ATESA I LA FAMILIA,
• COMPROMISOS VERS L’ENTORN
• COMPROMISOS VERS ELS PROFESSIONALS

2.3.2.1 COMPROMISOS VERS LA PERSONA ATESA I LA FAMILIA
A Llar dels nostres avis com a entitat actuem èticament amb les persones ateses i les famílies quan ens COMPROMETEM A :

FOMENTAR LA PARTICIPACIÓ I LA COMUNICACIÓ
• A definir i generar els mecanismes suficients que facilitin la plena participació de les famílies i les persones ateses en els serveis.
• A treballar perquè la persona pugui formular i desenvolupar el seu propi projecte de vida.
VETLLAR PEL COMPLIMENT DELS DRETS PERSONALS
• A vetllar pel compliment dels drets de la persona, fer-ne difusió entre les persones ateses, els seus familiars, els professionals i l’entorn.
• A generar els mecanismes adients per vetllar pel compliment dels drets personals, especialment en els aquells aspectes relacionats amb situacions de maltractament.

3.2.2 COMPROMISOS VERS L’ENTORN
A Llar dels nostres avis com a entitat actuem amb el compromís ètic en relació a l’entorn social, proveïdors, competència i administracions i ens COMPROMETEM A:

RESPONSABILITZAR-NOS PEL QUE FA A LES RELACIONS AMB PROVEÏDORS
• Al compliment dels acords presos amb proveïdors: terminis, quantitats econòmiques acordades, tracte, puntualitat, resposta a situacions d’urgència, etc
• A tenir cura de que els nostres proveïdors tinguin compromís ètic (de bon govern ètic i des de polítiques de responsabilitat social corporativa, etc)
• A desenvolupar un tracte amb els proveïdors basat en la relació cordial i profitosa d’ambdues parts, des del benefici mutu, exigència de la màxima qualitat, honestedat, confidencialitat i esperit de col·laboració.

RELACIONS AMB LA COMPETÈNCIA
• Respectar la legislació aplicable en matèria de competència, i els drets de propietat del competidor.
• A fomentar aliances entre organitzacions encaminades a interessos comuns.
• A no fer ús de mecanismes il·legals (regulats pel document de Bon govern Ètic
(Compliance) per obtenir informació sobre la competència)
• A no falsejar informació sobre la competència per part de cap treballador.
• A no fer ofertes econòmiques que estiguin per sota del llindar de sostenibilitat i viabilitat en relació a la qualitat.

RELACIONS AMB LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES
• A complir els acords i compromisos contractuals de l’encàrrec i convenis amb les administracions públiques ajustant-nos a les normatives legals aplicables en tot moment.
• A assegurar que la conducta dels professionals vers els requeriments efectuats per qualsevol organisme de l’Administració, respon als principis de transparència responsabilitat, col·laboració i legalitat.

RELACIONS AMB ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ
• A vetllar per la realització d’una publicitat responsable, que no esdevingui enganyosa, tot i seguint les recomanacions ètiques de responsabilitat social de la comunicació publicitària, definides pel Col·legi de Publicistes i Relacions Públiques de Catalunya.

RELACIONS AMB L’ENTORN SOCIAL
• A estar compromesos amb l’entorn social en l’àmbit autonòmic i local on es presten serveis potenciant actuacions d’integració en l’entorn (poble, barri, ciutat);
• A participar en projectes de promoció d’accions d’interès social, cultural, escoles, centres de salut.
• A desenvolupar projectes de gestió que es fonamentin en un compromís social de sostenibilitat i eficiència energètica per no potenciar el malbaratament de recursos (reciclatge , energia neta, …)
• A tenir especial cura en el compliment de l’accessibilitat dels nostres serveis des del disseny inclusiu per a tothom.

 

2.3.2.3 COMPROMISOS VERS ELS PROFESSIONALS

A Llar dels nostres avis com a organització actuem amb el compromís ètic en relació als professionals Ens comprometem:
• A un tracte respectuós, adequat i de reconeixement de la tasca desenvolupada en el marc de cada professió.
• A la planificació de la feina d’acord a uns ratis adequats a les necessitats dels serveis.
• Al compliment dels acords definits en els convenis laborals establerts com a reconeixement de la feina desenvolupada en el marc de l’organització de tasques.
• A proveir dels recursos suficients per al normal desenvolupament de les tasques
assignades per al desenvolupament de la feina en el dia a dia dels nostres centres i serveis.
• A ser molt curosos amb la selecció i acollida del personal tenint en compte els perfils segons les competències necessàries i les actituds davant la tasca a realitzar.
• A potenciar en la mesura del possible la promoció interna.
• A ser rigorosos en els processos de desvinculació.
• A desenvolupar mecanismes suficients per prevenir, identificar i intervenir en casos d’assetjament i mobbing.
• A desenvolupar plans d’igualtat d’oportunitats a nivell d’empresa, vetllant que no hi hagi cap tipus
de discriminació per raó de: raça, sexe, edat, religió, diversitat cultural i diversitat funcional, orientació sexual, …
• A potenciar processos de desenvolupament i formació continuada, d’acord amb cada lloc de treball i en relació a les necessitats estratègiques de l’entitat.
• A definir polítiques en pro de la conciliació de la vida laboral i familiar.
• A tenir un Pla de comunicació interna com a element de cohesió i fer-ne difusió interna.