5. Drets i deures de les persones usuàries
Els drets i Deures de la persona usuària apareixen en el Reglament de Règim Intern del nostre establiment i al contracte assistencial.
Drets
El resident té els drets reconeguts a les lleis i especialment a l’article 5.1 del Decret 284/1996 de 23 de juliol, de regulació del Sistema català de serveis socials, modificat pel Decret 176/2000, de 15 de maig, i modificat també pel decret llei12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials. i en concret:
a) L’exercici de la llibertat individual per a ingressar i romandre a l’establiment i per a sortirne, sens perjudici del que estableix la legislació vigent respecte als menors d’edat, les persones incapacitades i les persones sotmeses a mesures judicials d’internament.
b) Conèixer el reglament intern del servei, i també els drets i els deures, que s’han d’explicar de manera entenedora i accessible.
c) Dret a la intimitat i la privacitat en les accions de la vida quotidiana, dret que ha d’ésser recollit pels protocols d’actuació i d’intervenció del personal del servei.
d) Dret a rebre una atenció personalitzada d’acord amb llurs necessitats especifiques.
e) Confidencialitat de les dades i informacions personals.
f) Dret a considerar com a domicili propi l’establiment residencial on viu i a mantenir la seva relació amb l’entorn familiar i social.
g) Dret a la continuïtat en la prestació de serveis en les condicions establertes o convingudes, sens perjudici de les clàusules d’estabilització que s’acordin en els contractes d’assistència.
h) Dret a no ser discriminats en el tractament per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió, o qualsevol altra condició o circumstància personal o social, i a ser tractat amb el respecte i consideració deguda a la seva dignitat.
i) Dret a no ser sotmès a cap tipus d’immobilització o restricció física o farmacològica sense prescripció mèdica i supervisió, llevat que existeixi perill imminent per a la seguretat física de l’usuari o de terceres persones.
j) Dret a la tutela de les autoritats públiques per tal de garantir el gaudiment dels drets establerts.
k) Dret a no ser traslladat de dormitori sense la seva conformitat per escrit, tret dels casos de força major degudament justificats.
l) Conèixer el cost dels serveis que reben i, si s’escau, conèixer la contraprestació de l’usuari o usuària.
m) Comunicar i rebre lliurement informació per qualsevol mitjà de difusió de manera accessible.
n) Dret a disposar d’un pla d’atenció social, individual, familiar o convivencial.
o) Dret a rebre serveis de qualitat.
p) Dret a opinar sobre els serveis rebuts.
q) Dret a tenir assignat un professional de referència. Es tracta d’una figura semblant a la del metge o metgessa de capçalera en l’àmbit de la salut, que forma part dels serveis socials bàsics, municipals o comarcals. S’encarrega de canalitzar les prestacions a la persona o a la seva unitat de convivència i vetlla per la globalitat de les intervencions i per la coordinació dels equips professionals. Amb la seva tasca, garantitza una presa de decisions àgil i correcta.
r) Dret a renunciar als serveis (sempre que això no afecti menors o persones incapacitades).
s) Dret a la informació sobre:
a. Els serveis i les prestacions, en concret, a conèixer la seva disponibilitat, els criteris d’adjudicació, els drets i deures usuaris, el circuit de queixes i reclamacions.
b. La valoració de la seva pròpia situació, per escrit.
c. Intervencions que requereixin consentiment escrit, com l’ingrés en centres residencials.
d. Expedients individuals, però no les anotacions professionals.
e. Presentació de queixes i reclamacions.
f. En aquest sentit, la ciutadania també té dret a rebre ajuda per comprendre la informació.
Deures
El resident i el seu representant legal, el guardador de fet i/o la persona o familiar de referència, s’obliguen a facilitar la percepció dels serveis i, en especial, a:
a) Respectar i facilitar la convivència
b) Facilitar dades veraces personals, familiars i de convivència.
c) Complir els acords i seguir el pla d’atenció.
d) Complir el Reglament de Règim Interior.
e) Destinar la prestació a la finalitat acordada.
f) Contribuir al finançament del cost del centre o servei, d’acord amb la normativa.
g) Respectar la dignitat i els drets del personal dels serveis.
h) Abonar puntualment el preu pactat L’incompliment provat de les obligacions esmentades al pacte anterior, podrà comportar la
resolució del contracte.
Carta de Serveis
Si necessiteu més informació podeu trucar al
973 748 186